In marketingcampagnes krijg je onvermijdelijk met data te maken. In het kader van de privacywetgeving dien je die met fluwelen handschoenen aan te pakken. De Autoriteit Persoonsgegevens kan namelijk boetes tot 20 miljoen euro uitdelen.

Gelukkig is dit goed te vermijden. De wet- en regelgeving staat overal in geuren en kleuren beschreven. Soms misschien iets té uitvoerig. Wij houden het simpel en geven jou, als ondernemer of marketeer, drie valkuilen waar je overheen wilt springen.

Voorkom de volgende fouten om met gemoedsrust jouw leads te contacteren.  

1. Vergeet de basics niet bij e-mailmarketing

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft mensen meer controle over hun persoonlijke gegevens. In het kader van deze privacywet moet je je contacten niet alleen informeren, maar ook toestemming van hen vragen. 

Elk bedrijf dat persoonsgegevens verzamelt, dient een privacy policy te hebben. Daarin maak je duidelijk welke gegevens je opslaat en met welk doel. Ook maak je daarin duidelijk hoe mensen hun gegevens uit jouw database kunnen laten verwijderen. Al deze informatie moet in begrijpelijke taal beschikbaar zijn geschreven.

Alleen na expliciete toestemming mag je een mailing sturen. Tot slot moet het altijd duidelijk zijn wie de afzender van de mailings is. Een no-reply-adres mag ook niet meer: de ontvanger moet kunnen reageren op de mailing.

2. Pas op met het opvragen van persoonlijke gegevens via sociale media

Op de social media weet je nooit precies met wie je te maken hebt. Echte mensen gebruiken nicknames en fraudeurs gebruiken de namen van echte personen. Daarom moet je als marketeer terughoudend zijn met het verzamelen van persoonlijke gegevens via deze netwerken. 

Een best practice is: eerst via social media een mailadres krijgen, en daarna expliciet toestemming vragen om die persoon te mailen. Tuurlijk, daardoor heb je maar heel summiere informatie over jouw klant. Maar jouw database kun je stukje bij beetje aanvullen. De volgende tip biedt daar praktische ideeën voor.

3. Wees voorzichtig met je doelgroep online ‘retargeten’

Het tijdperk van retargeting lijkt voorbij. Je weet wel, iemand die een pagina op je site bezoekt en vervolgens overal en nergens jullie aanbieding tegenkomt. Mensen zien dat, terecht of niet, als creepy en dat komt het imago van jouw merk niet ten goede. 

Maar wat blijkt? E-mails zijn nog steeds welkom, vooral wanneer mailings interessant, vermakelijk en waardevol zijn. En o ja, niet te frequent. Met geduld win je het vertrouwen van je leads, en door middel van polls of loyaliteitsacties kun je hun profiel in jouw CRM bijwerken. Maar vergeet regel één uit dit artikel daarbij niet: informeren en toestemming vragen.

Dit is het derde artikel in de Maand van privacy in business samen met Piwik PROMet het analyticsplatform van Piwik PRO kun je elke stap in de customer journey op websites en apps meten, analyseren, verbeteren en stroomlijnen. Piwik PRO is het Europese alternatief voor Google Analytics, gericht op naleving van de strengste beveiligings- en privacyregels.